Autisme begeleiding
- Psycho-educatie: verwerken van diagnose, inzicht in (eigen) autisme, …
- Zelfstandigheid en zelfredzaamheid (aan- en uitkleden, koken, zelfstandig wonen, …)
- Executieve functies:
- Probleemoplossend denken (begrijpen en leren oplossen van eventuele conflicten)
- Werkgeheugen (informatie tijdelijk vasthouden)
- Plannen en organiseren (binnen de thuiscontext - schoolcontext - vrije tijd)
- Flexibiliteit (in het denken en doen)
- Inhibitie (remming, nadenken voor je iets doet)
- Communicatie (letterlijk taalgebruik, begrijpen van non-verbale communicatie, …)
- Verbeelding (moeilijk voorstellen van wat er gaat komen en moeilijkheden met veranderingen)
- Theory of mind (empathie en zich kunnen inleven in de gevoelens van anderen)
- Emotie regulatie (bewust zijn van emoties en emoties kunnen reguleren)
- Leren leren (schoolse context)
- Vrijetijdsbesteding
Ergotherapie
- ADL-vaardigheden (aan- en uitkleden, veters strikken, zelfredzaamheid, …)
- Fijne motoriek (knippen, plakken, vouwen, …)
- Grove motoriek (evenwicht, coördinatie, …)
- Schrijfmotoriek (pengreep, schrijfbewegingen, …)
- Lateralisatie
- Ruimtelijke oriëntatie
- Lichaamsschema
- Executieve functies (leren leren, plannen, organiseren)
- Reactie-inhibitie
- Emotieregulatie
- Timemanagement
- Volgehouden aandacht
- Organisatie
- Flexibiliteit en metacognitie
- Taakinitiatie
- Werkgeheugen
- Planning en organisatie
